Friday, August 13, 2010

PUASA…Apa kata Imam al-Ghazali

Syaaban telah melabuhkan tirainya, Ramadhan pula membuka pintu rahmat seluas-luasnya buat sebaik-baik umat iaitu Umat Islam. Puasa merupakan taklifan wajib yang telah disyariatkan, adan merupakan salah satu rukun Islam.

Kalam suci Allah SWT: “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.”

Hari ini saya ingin kongsikan pandangan seorang imam terhadap puasa. Imam al-Ghazali telah mengbahagikan puasa mempunyai tiga tingkat:
                                          1) Puasa Umum,
                                          2) Puasa Istimewa,
                                          3) Puasa Paling Istimewa.

Puasa Umum
Puasa kebanyakkannya umat Islam yang sekadar mampu menghindarkan perut daripada makan, minum, dan menahan keinginan berjimak.

Puasa Istimewa( puasa Khusus)
Puasa yang boleh memelihara mata, telinga, lidah, tangan, dan kaki daripada melakukan dosa selain menahan diri daripada perkara-perkara di atas.

Puasa Paling istimewa(Puasa Khusus al-Khusus)
Merangkumi puasa umum dan puasa istimewa. Disempurnakan pula dengan puasa hati daripada semua keinginan lahir dan batin. Inilah puasa tertinggi kedudukannya di sisis Allah SWT dan merupakan amalan puasa para rasul, nabi, para sahabat, para wali dan golongan ahli ibadah lain.

Aduh,,, sedihnya rasa bila dihisabnya diri sendiri, pastinya diri ini belum mencapai tahap Puasa Istimewa. Ayuh Sahabat-sahabat…!!! Kita sama-sama memperjuangkannya. Sabda Rasulullah SAW: “ Sesiapa berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan, mengharap balasan daripada Allah diampunkan dosa-dosanya yang lalu”.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails