Thursday, January 19, 2012

Integriti diri lagi...Ragam di jalanan

Seusai menunaikan solat maghrib...aku  tergesa-gesa keluar rumah untuk mengambil kawanku yang sedia menanti kehadiranku...terasa bimbang di hati kerana sudah lama dia menungguku untuk menjemputnya, namun aku pinta untuk pergi ke KTM setelah solat maghrib atas sebab waktunya sudah hampir tiba semasa dia menghubungi no mobile ku....

Setiba di traffic light berhampiran Giant, kelihatan sebuah kereta wira hitam tersadai di tengah-tengah jalan dan sebuah Van kuning menekan hon supaya pemandu kereta hitam itu bergerak...tetapi masih lagi kaku di situ... pemandu-pemandu yang lain melintas hadapan kereta tersebut dengan sebuah pandangan seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku..."apa yang penting aku boleh jalan...". mungkin itu yang mereka fikirkan. seketika kemudian kelihatan seorang wanita India keluar dan mendukung anaknya, meminta pertolongan seorang pemuda melayu lagaknya, untuk mengalihkan kereta. Aku meneruskan perjalanan setelah lampu merah berganti hijau. Ingin membantu tetapi ada urusan yang perlu diaulakan.

Terasa sebak bila memikirkan sikap segelintir masyarakat yang  lebih mementingkan diri sendiri walaupun melihat orang lain dalam kesusahan. Cuba bayangkan, adik perempuan atau ibu kalian atau isteri kalian ditempat wanita india itu, bagaimanakah perasaan anda bila tiada seorang pun berhenti atau membantu mereka?. Nauzubillah...moga tidak hilang nilai murni dan intergriti dalam diri.

Teringat pula kisah seorang kanak-kanak digilis tanpa dihiraukan oleh orang ramai dan kisah seorang wanita cina yang ditikam 27 kali tapi tak dibantu oleh sesiapa pun..,di mana sikap keperimanusiaan dan keprihatinan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails