Thursday, June 16, 2011

Memori MTQN... Mereka disayangi....


Melihat seorang Ustaz yang tidak meninggikan suara walaupun melihat kenakalan si anak yatim mengambarkan kesabaran dan keikhlasan menjaga mereka.

Tidak menegur bukan bermakna membiarkan mereka memijak kepala, tidak marah bukan bermakna suka mereka berkelakuan begitu. Ini kerana mereka pun sudah diberi nasihat dan teguran supaya menjaga akhlak.

Jika berlaku sesuatu itu, contohnya cedera kerana terjatuh, si ustaz atau ustazah mendapat point untuk membuktikan teguran mereka. Mereka pastinya berfikir kembali nasihat yang telah dibuktikan. Lembutnya cara diasuh...



Alangkah bertuahnya aku dapat sama-sama menjaga mereka. Di dalam MTQN, aku dan sahabat-sahabat dapat berdampingan dengan lebih 1000 anak-anak yatim dari seluruh negara. Ikatan terjalin Ukhuwah terbina.

263- وعن أَبي هريرة رضي اللَّه عنه قال : قال رسول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم : «كَافِل الْيتيمِ لَهُ أَوْ لِغَيرِهِ . أَنَا وهُوَ كهَاتَيْنِ في الجَنَّةِ » وَأَشَارَ الرَّاوي وهُو مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ بِالسَّبَّابةِ والْوُسْطى . رواه مسلم .
Dari Abu Hurairah ra. Ia berkata : Rasulullah SAW Bersabda : “Orang yang menanggung anak yatim baik anak yatim itu ada hubungan famili ataupun tidak, maka saya dan dan orang yang menanggungnya seperti dua jari ini, di dalam surga.” Malik bin Anas perawi hadis itu mengatakan, beliau memberi isyarat dengan jari telunjuk dari jari tengah. (H.R Muslim)
وقوله صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم : « الْيَتِيمُ لَه أَوْ لِغَيرهِ » معناهُ : قَرِيبهُ ، أَوْ الأَجنَبِيُّ مِنْهُ، فَالْقرِيبُ مِثلُ أَنْ تَكْفُلَه أُمُّه أَوْ جدُّهُ أَو أخُوهُ أَوْ غَيْرُهُمْ مِنْ قَرَابتِهِ ، واللَّه أَعْلَم .
Sabda Nabi s.a.w. Alyatim iahu au lighairihi, ertinya ialah yang masih termasuk keluarganya atau yang termasuk orang lain. Yang masih keluarganya seperti anak yatim yang dipelihara oleh ibunya, neneknya, saudaranya atau lain-lainnya orang yang masih ada kekeluargaan dengannya. Wallahu a’lam. (sumber: alhikmah.web)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails