Saturday, June 18, 2011

Hanya kerana Cemburu

Abu Hurairah r.a. berkata, "Hati adalah raja, sedangkan anggota badan adalah tentera. Jika raja itu baik, maka akan baik pula lah tenteranya. Jika raja itu buruk, maka akan buruk pula tenteranya".
Seutuh hubungan ikan...mendamaikan hati yang memandang. 
Damaikan hatiku umpama ikan bebas berenang...



Benarlah Hadis Nabi Muhammad SAW, Hati merupakan raja.. mengawal seluruh pelusuk jiwa ini. 
ku berikan contoh...




Hanya kerana cemburu segalanya boleh jadi...kalau suami isteri cemburu kerna pun boleh bergaduh, Apatah lagi kita sesama kawan mahupun saudara.


 Hati yang diselubungi perasaan cemburu...


Kurang enak rasa di hati bila melihat orang lain senang. Bila kawan dapat markah lebih, ada saja cerita yang untuk menidakkan kemampuan sahabatnya. 




Hati yang diselubungi nafsu tamak dan pentingkan diri...

"nak bagi ke x???" itulah dilema jika hati diselubungi pentingkan diri sendiri, umpama seorang student A mendapat soalan ramalan. Susah benar untuk berkongsi apa yang diperolehi.  



Contoh yang lain, apa saja yang boleh difikirkan boleh memberi pulangan untuknya, maka didahulukan. Orang lain yang perlu bersusah payah, tidak dipertimbangkan. 


kerana cemburu juga, ada yang sanggup menuduh saudara sendiri  malah hilang kepercayaa kononnya ingin membolot harta. Terseksa si mati melihat telatah mereka yang hidup asyik berselinsing lengan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails