Thursday, September 30, 2010

Bila aku bicarakan mati...

Bila aku bicarakan mati
secara automatik meremang bulu romaku...
takut dan sakitnya pasti tidak tergambar...
Sakit gigi pun tak dapat ditahan
apatah lagi sakitnya ketika roh dipisahkan
dari jasad...

Bila bicarakan mati...
aku terfikir! adakah insan yang sudi menangisi pemergianku atau...
Adakah lebih ramai yang menyukai kematianku?
atau mereka tidak sabar-sabar menantikan saat ketiadaanku di sisi mereka...

Bila aku bicarakan mati...
seram sejuknya rasa jasadku ini...
Apa taknya amalan ibadat bekalan akhirat belum cukup untuk menebus segala dosa-dosa yang ku lakukan sepanjang nikmat hidup diberikan...

Astaghfirullahal azim....100x
Istighfar aku mengingati dosa-dosa semalam...
hidup yang penuh dengan perbuatan lagha...
mengingati dunia lebih dari kehidupan akhirat...

Bila aku bicarakan mati...
sempatkah aku memohon keampunan dengan semua orang...?
Ajal datang merisik terus meminang untuk dikahwinkan dengan Kematian.
Tarikhnya dirahsiakan kerana Allah nak buat kejutan...

Si Pengantin terima Qada' dan Qadar-Nya kerana itu janji tuhan dalam Al-Quran.

Bila aku Bicarakan mati...
Terdetik di hati,...
Macam mana permandangan dalam kubur nanti?
terang benderang atau gelap gelita?

Bila aku bicarakan mati...
Macam mana aku nak jawab soalan Mungkar dan Nakir nanti?
Lancar atau tergagap-gagap?
entah-entah tak terjawab....

Bila aku bicarakan mati...
bagaimana kehidupan aku nanti?
Bahagia atau terseksa?
Syurga atau Neraka...?

Masih ada waktu untuk aku bersiap sedia sekarang...
Nak seribu daya, tak nak seribu alasan
kerana amal yang sedikit itu lebih baik jika ia berterusan...

Subhanallah, walhamdulillah, wa la ilaha illallah, wallahu akhbar...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails